Vplyv farieb (a umiestnenia) PPC reklamy na mieru prekliknutia

Tento post vzniká po dvojmesačnom testovaní rôznych farieb v rotujúcich PPC reklamách. Tento test ma napadol vtedy, keď končil Adfox. Test mal pôvodne trvať iba mesiac, ale ešte o jeden mesiac som ho nakoniec predĺžil. Rozhodol som sa, že to vyskúšam pre odkazy Etarget.

Základom bolo päť rôznych farieb…

  • ccff00-zelena – #CCFF00
  • ff0000-cervena – #FF0000
  • cc00ff-fialova – #CC00FF
  • ffcc00-zlta – #FFCC00
  • 33ffff-modra – #33FFFF

Štyri z nich nemali s farebnou témou môjho blogu v podstate nič spoločné (výnimkou je prvá, svetlo zelená). Nebolo to preto (aspoň myslím), že by som nemal absolútne žiaden vkus, skôr preto, aby návštevníkom hneď pri prvom pohľade udreli skôr do očí. Tým pádom by mali návštevníci teoreticky urobiť viac preklikov na PPC reklamu. Keďže farebnosť nie je jediným kritériom pri miere prekliku, pokúsim sa rozobrať to postupne. Tí, ktorí sa viac venujú reklamám a zarábaniu na internete ako takom mi určite dajú za pravdu, keď budem tvrdiť, že na množstvo klikov u PPC má veľký vplyv aj samotné umiestnenie reklamy.

Hlavne preto výsledky testu rozdelím aj podľa toho:

  1. Umiestnenie reklám pod prvým článkomPlocha 468×60 – dve reklamy na plochu: Najúčinnejšou farbou bola zelená (#CCFF00) s nameraným CTR 4,510%. Na druhom mieste sa umiestnila červená farba (#FF0000) s mierou prekliknutia 3,333%. Tretie miesto obsadila farba #CC00FF (tá krikľavo fialová, či ako ju mám nazvať) s 2,331%. Štvrté miesto má žltá farba (#FFCC00) s 1,754%. Ako posledná sa umiestnila svetlo(krikľavo)modrá farba (#33FFFF) s 1,217%.Tu môžeme vidieť, že rozdiely sú dosť veľké, keďže medzi prvým a posledným je viac ako troj percentný rozdiel. Dobrý úspech dosiahla aj červená farba. Podľa mňa je to práve kvôli jej “agresivite” a návštevníci stránky si ju okamžite všimnú, keďže jej kontrast na stránke je značný (červená sa vo všeobecnosti používa, ak na niečo chcete upozorniť). Svetlo modrú farbu som nezvolil na začiatku testu náhodou. Táto farba bola volená ako “najškaredšia” a hlavne najvtieravejšia (ani s prižmúreným okom nepasuje do farebnej šablóny stránky), čím sa pre používateľa stáva skôr odpudzujúcou. Táto farba mi pripomína prvé stránky tvorené za pomoci FrontPage-u. Môj predpoklad, že táto farba bude mať najhorší výsledok sa mi potvrdil. Niečo medzi červenou a modrou (skôr bližšie v účinnosti k modrej) mala byť fialová farba, ktorá sa v podstate umiestnila pri tejto ploche v priemere a možno až nad očakávania. Na tejto ploche trochu sklamalo žlté sfarbenie.

    V testovanom období od 6.1.2009 do 6.3.2009 bola miera prekliku na tejto ploche (468×60) u všetkých farieb spoločne 2,6326%, zatiaľ, čo pred týmto obdobím dosahovala priemerne táto plocha iba s jednou farbou 3,535%. Z tohto vyplýva, že nastalo zhoršenie okolo 9/10 percenta, čo už podľa mňa značne vplýva na zárobky. Preto odporúčam používať farbu blízku vašej farebnej šablóne (u mňa zelená) a ak chcete rotovať plochy a na reklamy miestami upozorniť, tak isto aj červenú. Avšak aj to sa môže zdať Vašim užívateľom a návštevníkom niekedy tak isto dotieravé a môže to mať skôr negatívny účinok. Preto musíte byť s touto farbou (červenou) opatrní. Farbou blízkou svojej stránke určite nič nepokazíte. Ostatné farby sa u mňa neosvedčili a preto ich určite neodporúčam.

  2. Umiestnenie reklám v pravom sidebare pod navigáciouPlocha 120×240 – dve reklamy na plochu: Aj pri tomto umiestnení u mňa vyhrala farba zelená (#CCFF00). V sidebare dosiahla mieru prekliku 1,579%. O viac ako polovicu horšie dopadla červená s 0,725%, potom v závese modrá s 0,662%, fialová s 0,582% a posledná žltá s 0,493 percentami. Keďže táto plocha je umiestnená pod navigáciou v pravej časti stránky a je viditeľná v podstate až po zrolovaní stránky, očakávania o oveľa nižších percentách sa naplnili. Avšak aj tu sa ukázalo, že najúčinnejšou farbou je farba príbuzná sfarbeniu celej stránky. Opäť sklamala iba žltá farba, od ktorej som aj tu očakával viac.Počas trvania testu dosiahla miera prekliknutia na tejto ploche podstatné zníženie, z pôvodných priemerných 1,577% klesla miera prekliku na 0,8119 percenta, čo je opäť zníženie zárobkov. Ak si však porovnáme čísla zelenej plochy pred a počas testu zistíme, že sú v podstate identické a opäť mi z toho vychádza len to isté, že najlepšou voľbou je voľba farby podobná vašej škále farieb na vašej stránke.
  3. Umiestnenie reklám pod komentármiPlocha 500×500 – 6 reklám na plochu: Podobne ako pri predchádzajúcich dvoch plochách aj pri tejto ploche zvíťazila farba zelená (1,564%), za ňou nasledujú už však s hlbokopriepastným rozdielom farby červená (0,382%), modrá (0,173%) iba s niekoľkými klikmi na reklamu (zrátate ich aj na jednej ruke) a s nulovým percentuálnym preklikom farby fialová a žltá. Pri tejto ploche, ktorá je umiestnená až pod komentármi a tým pádom je aj najmenej navštevovaná a klikaná vidíme značný a jasný rozdiel medzi farbou stránky a ostatnými farbami. Aj tu odporúčam voliť farbu ako v predchádzajúcich dvoch plochách.Ak porovnám mieru prekliku počas testu (0,4504%) a percentuálnym priemerom pred testom (1,633%) vychádza mi takmer štvornásobné zhoršenie a tu už si svoj názor o vplyve farby urobte naozaj sami… 
  4. Umiestnenie odkazovej sady pod headerom webu nad nadpisom článkuPlocha 468×20: Túto plochu som pred týmto testom používal výhradne iba pre odkazy Google. Tieto Google odkazy boli asi najlepšie zarábajúce reklamné PPC odkazy na celej tejto stránke (nie len vďaka veľmi dobrému umiestneniu). Pre upresnenie, Adsense reklamy mali farby totožné s farbami webu – aj preto tá dobrá zárobkovosť. Po umiestnení farebných odkazov Etarget sa to však trochu zmenilo. Keďže odkazová sada u Etargetu bola počas testu iba novinkou a nemala (podľa mňa) toľko relevantných odkazov v porovnaní s Google reklamami, muselo sa to nejako prejaviť.Vrátim sa však späť k farbám. U týchto odkazov vyhrala červená (1,511%), druhá zelená (1,451%) – obidve farby však mali rovnaký počet klikov, rozdiel je len vo väčšom počte zobrazení zelenej, preto aj to vyššie percento červenej.  Tu však konečne prekvapila žltá farba s 1,319%. Nasledujú modrá (0,788%) a fialová(0,141%).

    Táto plocha je u mňa veľmi účinná, keďže je viditeľná hneď po otvorení stránky na vrchu a aj pri čítaní všetkých postov.

Na svojej stránke zobrazujem reklamy aj hneď pod článkami, avšak iba reklamné sady Google Adsense. Tieto sú tiež veľmi účinné a takéto umiestnenie reklám je naozaj výhodné. Mnoho blogerov využíva ešte reklamy, ktoré sú v texte článku a aj tieto majú vraj vynikajúce výsledky. V tomto teste som sa sústredil na odkazy Etarget, avšak pre všetky PPC reklamy platí, že by mali byť vhodne farebne zladené k stránke, na ktorej sa nachádzajú.

Záver:

Dovolím si tvrdiť, že najvýhodnejšie pre publikujúceho je mať reklamy zladené do farieb stránky, nechať ich rotovať (niekedy užívateľa zaujmú odkazy a stránky z Etargetu, niekedy z Adsense…) a mať ich vhodne umiestnené. O umiestnení by som však dokázal napísať ešte ďalší článok (a vlastne už sa o tom dosť popísalo), tak si to buď nechám na inokedy, alebo si to nenechám 😀 … na inokedy…

A aké sú Vaše skúsenosti s farbami, resp. umiestnením PPC reklám? Ktoré sú Vaše najlepšie a najvýnosnejšie umiestnenia?