Otvor si svoj vlastný bar, či kaviareň

http://www.zlavomat.sk/sk/Tento článok som sa rozhodol napísať ako takú malú pomoc všetkým ľuďom, ktorí sa rozhodli, že si založia vlastný “podnik”. Pár článkov dozadu som písal o tom ako sme si s kamarátom rozbehli jeden pekný bar v Košiciach. U mňa to bolo v štvrtom ročníku na vysokej škole. Rozhodli sa vyskúšať podnikanie na Slovensku. Či to bol dobrý nápad, alebo nie, nechám na Vás. Avšak po čase strávenom pri práci a starostlivosti o naše podnikanie môžem určite povedať, že ak človek naozaj chce a zvolí správne zameranie a dobrú (nazvem to) “komunikáciu s ľuďmi”, aj v obrovskej konkurencii sa dokáže presadiť a nájsť si svoje miestečko pod slnkom podnikania…

Vízia, projekt a rozpočet

Takže na začiatku je tak ako asi všade istá myšlienka, vízia… Keďže sme boli dvaja, každý dal do toho tu svoju a hľadali sme kompromis. Ako prvé som si sadol za počítač a pomocou MS Project-u som vypracoval návrh nášho projektu – harmonogram – či už finančný, časový alebo personálny. Vznikol nejaký základný rozpočet. Ak budete aj vy začínať, navrhujem Vám tento rozpočet zvýšiť o takých 30-40 percent a budete úplne v kľude. Nepredpokladaných výdavkov u začiatočníkov je neskutočne veľa, aj keď na druhú stranu si určite budete často-krát vedieť pomôcť aj svojpomocne. Mne sa rozpočet podaril celkom dobre (veď som nad ním aj nejakú tu noc sedel), chýbalo mi pár stovák (človek nie je dokonalý a nepočíta so všetkým). Všetko by bolo super, kebyže ste daný rozpočet mali hneď na ruke a vedeli investovať. Ťažšie to je, ak nemáte celú rozpočtovú hotovosť a vtedy je samozrejmé, že zlepšovanie bude pokračovať vo vašom podnikaní minimálne nejaký ten rok (častokrát aj pár rokov) – vždy je potrebné kúpiť nejaký ten vylepšovák – či už kávovar, alebo plazmu…atď, zvyšok si domyslite sami podľa vašej fantázie. Prvá rada pri tomto type podniku znie, že veci, ktoré budú denno-denne používané musia byť kvalitné a profesionálne. Keď nebudú, po čase ich aj tak budete musieť vymeniť za presne také… Nie nadarmo sa hovorí, že človek nie je taký bohatý, aby si mohol kupovať lacné veci. Samozrejme, existujú aj drahé nekvalitné veci, ale to už je iná téma…

Priestor

Fajn, tak rozpočet by sme mali, v podstate aj akú takú predstavu koľko chceme/môžeme investovať.  Musíme si nájsť vhodný priestor. Najideálnejšie, ak máme svoj 🙂 a úplne najideálnejšie, ak niekde na hlavnej v centre mesta (alebo na dedine, kde ešte nie je žiadny podnik – toto by bolo úplne super, avšak na Slovensku už asi neexistuje dedina bez krčmy:)). Výber je veľmi zásadný, tu už musíte mať jasnú predstavu, na akú klientelu sa chcete zamerať, kde a v akej lokalite sa nachádzate, čo a pre koho chcete robiť, akú máte konkurenciu v okolí, atď, atď, musíte jednoducho zvážiť všetky aspekty. Tu Vám dám jednu radu, na leto je ideálna letná terasa… S týmto rozhodnutím sa neponáhľajte. Ja musím priznať, že tu sme s kamarátom mali celkom dosť šťastie (odvážnemu šťastie praje).

Legislatíva

Forma podnikania

Medzitým ako rozmýšľate nad priestorom, potrebujete vybaviť aj legislatívne záležitosti (a tých je v tejto oblasti na Slovensku požehnane). Ako prvé si určte formu podnikania. V tomto prípade prichádza do úvahy buď klasické podnikanie na živnosť, alebo s.r.o.-čka. Jednoznačne odporúčam s.r.o. Tu si prečítajte viac. My sme začali so živnosťou, ktorú som napísal na seba, potom sme však zistili, že existuje aj s.r.o., ktorá bola pre nás výhodnejšia, nasledoval prevod a akokeby všetko od začiatku. Takže začnite s s.r.o., vyberte si predmety činnosti – tu vám stačia aj voľné predmety – odporúčam, resp. tieto sme si dali my:

  • poskytovanie služieb rýchleho občerstvenia v spojení s predajom na priamu konzumáciu,
  • kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod),
  • organizovanie kultúrnych a iných spoločenských podujatí,
  • výroba nápojov,
  • sprostredkovateľská činnosť v oblasti obchodu,
  • sprostredkovateľská činnosť v oblasti služieb.
K s.r.o. sme potrebovali Spoločenskú zmluvu, Vyhlásenie správcu vkladu, Podpisový vzor konateľov a ak máte sídlo firmy trebárs u rodičov doma, tak aj Súhlas so zriadením sídla. Moja rada však pri tomto znie, nechajte to na človeka, ktorý ma na to vzdelanie, mohli by sa vám papiere zo súdu vrátiť a vy by ste prišli o 330€ (elektronicky menej, ale aj na to potrebujete človeka). Nám veľmi pomohol kamarát, ktorý vyštudoval právo. Týmto pozdravujem Danča a ako malý revanž pridávam link na mediačné centrum, v ktorom teraz pracuje. Ak by ste presne toto potrebovali, kontakt na neho Vám rád poskytnem, my sme so zriadením s.r.o. nemali žiadny problém a za oveľa nižšiu cenu ako u konkurencie;)
S papiermi zájdete na jednotné kontaktné miesto (V KE živnostnenský úrad na Hroncovej), pekne zaklopete a milej pani vo vnútri poviete, čo chcete. Ona firmu zaregistruje, papiere odošle na súd a obchodný register (neviem aký tam majú presný postup, Dančo ma ochvíľu v komentároch zdrbe…), vybaví naraz aj daňový úrad, vy dáte iba kolky – 330€ za s.r.o. a 5€ za každý jeden predmet činností. Zo súdu vám pošlú rozhodnutie do piatich dní a zapíšu vás do orsr.sk, z daňového úradu vám pošlú kartičku (tam zákonnú lehotu neviem). Preto si na schránku nezabudnite nalepiť menovku spoločnosti, budete pobehovať kade tade ako ja…
Dajme tomu, že spoločnosť už máte. Bude nasledovať povolenie z hygieny, povolenie od colníkov, nastavenie pokladne, atď, atď. Poďme postupne.

Hygiena

Ak chcete mať na Slovensku vlastnú prevádzku, musí Vám ju odobriť Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ). Ako majiteľ/prevádzkar potrebujete Osvedčenie o odbornej spôsobilosti na vykonávanie epidemiologicky závažnej činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov. Toto osvedčenie vám vydajú po skúške a absolvovaní kurzu o odbornej spôsobilosti. V Košiciach tento kurz organizuje Červený kríž; kde sa to vykonáva vo vašom meste vám určite na RÚVZ povedia. Kurz bol trojdňový (pokiaľ si dobre pamätám) a preberali sa na ňom nie len legislatívne podmienky na prevádzkovanie podobných zariadení. O tomto všetkom pojednáva zákon č. 355/2007, pokiaľ dobre viem, tak v máji tohto roku bol novelizovaný, nájdete ho pod číslom 172/2011. Z tohto vyplýva aj vykonávacia Vyhláška 533/2007 o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania, ktorá sa pre vás bude musieť stať východiskovým dokumentom pred príchodom vstupnej kontroly z RÚVZ. Vo vyhláške nájdete všetky podmienky, ktoré musíte splniť – rozdelenie skladov, rozdelenie wc, povinnosti vás, či zamestnancov (je toho dosť a je dobré mať to naštudované).

Povedzme, že priestory máte vhodne upravené. Nasleduje podanie žiadosti o vydanie rozhodnutia/záväzného stanoviska na RÚVZ, ku ktorej musíte pridať kópiu osvedčenia o odbornej spôsobilosti, kópiu živnostenského listu alebo (keďže hovoríme o s.r.o.) výpis z obchodného registra, kópiu nájomnej zmluvy (pre šťastnejších list vlastníctva), kolok v hodnote 16,50 a asi najzákladnejšiu vec – PREVÁDZKOVÝ PORIADOK. Na stránke RUVZKE nájdete príklad, ale ten nestojí za nič. Prevádzkový poriadok je dokument, v ktorom by ste mali vypracovať hygienický a sanitačný program čistenia prevádzky. Ja som tento dokument rozdelil na časti ako Vymedzenie prevádzky, Sanitačný program používania čistiacich a dezinfekčných prostriedkov v systémovom riešení hygieny v priestoroch prevádzky, Vecný a časový harmonogram sanitačných postupov, či ďalšie iné. Je potrebné jasne popísať všetko okolo hygieny prevádzky, ale v prvom rade tieto činnosti aj vykonávať.

Čistota je v podobných prevádzkach najpodstatnejšia, veď kto by sa rád vracal niekam, kde je bordel a na zemi leží týždeň v kúte plastová fľaša, alebo kde by dostal špinavý pohár, z ktorého by sa ani pes nenapil…

Ak ste podali žiadosť, dohodnete si osobné stretnutie a dve sympatické dámy vám prídu priestory omrknúť. Ak spĺňate všetky podmienky, tak spíšu zápisnicu a do 30 dní by vám mal dôjsť papier s rozhodnutím od hlavného hygienika, samozrejme aj s jeho podpisom a pečiatkou RÚVZ. Ale tých 30 dní to nebude, bude to určite skôr…

Colníci

Ak chcete mať prevádzku, v ktorej budete podávať/predávať aj alkohol (neverím, že na Slovensku je nejaká podobná prevádzka bez alkoholu), musíte mať povolenie. Zájdete na colnú správu a opýtate sa pod ktorý úrad patríte. Skúste aj www.colnasprava.sk. Riadiť sa budete zákonom č. 105/2004. Podľa tohto zákona sa predaj liehu rozdeľuje na dva druhy – napíšem to jednoducho – buď ste veľkoobchodník a chcete predávať ďalším prevádzkovateľom živnosti (potrebujete oprávnenie na distribúciu SBL – tu sú prísnejšie podmienky) alebo len chcete predávať alkohol konečnému spotrebiteľovi a vtedy si podáte žiadosť o vydanie povolenia na predaj spotrebiteľského balenia liehu. K tejto žiadosti pridáte výpis z obchodného registra, zoznam dodávateľov spotrebiteľského balenia s uvedením ich identifikačných údajov a výpis z registra trestov žiadateľa alebo jeho zodpovedného zástupcu, ak je žiadateľom fyzická osoba, a ak je žiadateľom právnická osoba, výpis z registra trestov zodpovedného zástupcu a fyzických osôb, ktoré sú členmi riadiacich orgánov alebo kontrolných orgánov; výpis z registra trestov nesmie byť starší ako 30 dní.

Ak povolenie dostanete budete si musieť viesť EVIDENCIU podľa paragrafu 44a zákona 105. Musíte si však zákon sledovať, lebo tento rok bol aktualizovaný už asi dvakrát. Na stránkach colnej správy si všetko, aj keď niekedy s ťažkosťami nájdete. Ale na úrade vám daný príslušník, ku ktorému budete podľa obchodného mena patriť, ochotne všetko vysvetlí.

Pokladňa

Kúpite si registračnú pokladňu (RP), v obchode vám k nej “pribalia” aj knihu, kde vám dajú razítko, skočíte si na daňový úrad, tu si RP prihlásite pre svoju prevádzku, vrátite sa na servisné pracovisko, tam Vám nastavia hlavičku účteniek. Dnes už je možné registrovať iba RP s fiskálnou pamäťou, takže ak budete niekedy meniť hlavičku, vyjde vás to oveľa drahšie ako doteraz. Budú vám musieť vymeniť celý fiskál, čo bude stáť približne 120€, podľa toho, ktorý servis si za čo účtuje.

Pokladňu máte zaregistrovanú a pekne u vás na predajni, zostáva vám pohrať sa s položkami (väčšinou označované PLU). V dnešnej dobe vám k pokladni dodajú aj softvér, tak si to jednoducho nahádžete, avšak zažil som aj programovanie staršej pokladne pomocou ascii tabuľky a 180 položiek mi trvalo nejaké dva dni. Takže pripravte sa aj na vyčlenenie väčšieho množstva času na svoju pokladňu (a ak nie ste úplne zbehlí v počítačoch, veľmi veľa času). Príradne si niekoho ako som ja zaplatíte 😀 ;).

Ďalej ste povinní viesť knihu elektronickej registračnej pokladnice a tlačiť denné uzávierky.

Označenie a prihlásenie prevádzky

Prevádzku musíte mať riadne označenú, pri vchode musia byť otváracie hodiny s názvom podniku a údajmi prevádzkovateľa baru/kaviarne/vinotéky (obchodné meno a sídlo predávajúceho alebo miesto podnikania fyzickej osoby, meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne, prevádzková doba určená pre spotrebiteľa). Tak isto musíte mať prevádzku označenú na dverách, alebo aj niekde na stene o zákaze fajčenia podľa zákona 377/2004 paragraf 7. Vyzerá takto, adresy si prepíšete na svoj región. Viac o tomto zákaze si prečítajte TU. Toto platí aj prevádzkujete nefajčiarsky podnik. Ďalej musíte mať označenie na viditeľnom mieste s upozornením pre verejnosť na zákaz predaja alkoholických a tabakových výrobkov osobám mladším ako 18 rokov, ako aj s nápisom „Kusový predaj cigariet je zakázaný“ s výškou písma najmenej 30 mm. Dočasné uzavretie prevádzkarne ste povinní označiť na mieste, kde je uvedená prevádzková doba, najneskôr 24 hodín pred jej dočasným uzavretím, za predpokladu, že prevádzkareň bude uzavretá dlhšie ako jeden deň.

Prihlásenie prevádzky musíte hlásiť na živnostenskom úrade a otváracie hodiny nahlásite aj na miestnom úrade.

BOZP a PO

Vychádzať budete zo zákona 124/2006 alebo aj z nariadenia vlády č. 35/2008. Na prevádzke majú byť označené únikové východy, hasiaci prístroj, či ohlasovňa požiaru. Mali by ste mať vypracované požiarne a poplachové smernice, vyznačenie únikových východov, či dokument o protipožiarnej hliadke, ktoré vám budú pekne vysieť na stene.. Tieto dokumenty však musí schváliť technik BOZP a PO, takže kľudne aj ich vypracovanie nechajte na neho, zaplatiť mu aj tak budete musieť (celkom dobrý biznis).

Odpad a reklamné plochy

Ďalším bodom bude pre vás prihlásenie sa na platbu za komunálne odpady. V Košiciach sme to vybavili na magistráte, vyberiete si aké množstvo a ako často vám odpad odnesú. Tak isto pôjdete o niekoľko dverí ďalej a vybavíte si povolenie na reklamné plochy – to len ak chcete mať na ulici á-čko, resp. reklamnú tabuľu, kde budete oslovovať zákazníkov svojimi akciami… Za túto reklamu sme aj dostali pokutu, pretože som netušil, že aj na niečo také je potrebné povolenie a tak sme museli pánom mestským policajtom “zacálovať”.

SOZA

Ak chcete v prevádzke púšťať televízor alebo rádio, postupujte nasledovne – soza.sk. Sumu vám vymedzia podľa množstva prehrávačov, televízorov a podľa rozlohy podniku a počtu miest na sedenie.

Zamestnanci/Brigádnici

Osobitná kapitola, tu však budem hovoriť iba o legislatíve, ak chcete niekoho zamestnávať, musíte sa v prvom rade zaregistrovať na sociálnej poisťovni ako zamestnávateľ. Mesačne musíte posielať výkazy (“odpracovaných hodín”), informujte sa na sociálnej poisťovni o možnosti elektronického posielania výkazov. My sme zamestnávali niekoľko čašníčok na dohody, nakoľko sme nejakú tu výpomoc potrebovali. Najlepšie ak sú to študenti/študentky – vyhotovíte im dohodu o brigádnickej práci študenta – študent môže odpracovať 20 hodín týždenne, myslím, že momentálne sa minimálna mzda pre takéhoto brigádnika pohybuje okolo 1,8€.

Odporúčam si však nájsť šikovného ekonóma/ekonómku/účtovníka/účtovníčku, ktorý vám to všetko vysype z rukáva.

Pri zamestnancoch vám odporúčam urobiť dohodu o hmotnej zodpovednosti, či už svojim zamestnancom veríte, alebo nie. Ako sa hovorí – dôveruj, ale preveruj, ale to je už iná téma – čítaj nižšie…

Zariadenie prevádzky

Tak a máme už priestor. Tým menej šťastným už nájomné hodiny odbíjajú. Medzi všetkými legislatívnymi záležitosťami Vám určite zvýšil čas aj na zariaďovanie prevádzky. Všetky klasické veci ako stoly, stoličky, poháre, chladničky, atď, atď sú jasné. To už si každý zariaďuje podľa seba. Samozrejme ani tu nesmie chýbať nápad. Je to niečo ako keď grafik robí dizajn webstránky. Pred dvadsiatimi rokmi tiež vyzeral inak…Tak isto aj v takýchto zariadeniach sa ľudia chcú cítiť moderne a nie ako keď si sadli na tresku s rožkom pred 30 rokmi.

Veľmi podstatným prvkom je nápojový lístok a veľa podnikov mu neprikladá dôležitosť, akú by mal mať. Nápojový lístok je prvotný element pri komunikácii so zákazníkom. Preto je potrebné ho vždy aktualizovať, nehovorím ešte o tom, že sumy v ňom musia sedieť s pokladňou, inak by si na vás SOI-ka s veľkou chuťou zgustla:) Tak isto by mal pasovať aj graficky do prostredia. Keď už som spomenul SOI-ku, radšej nenalievajte pod rysku…

Dodávatelia, faktúry, sklad, či účtovníctvo

Ďalším dôležitým faktorom sú dodávatelia. Časom si vyberiete tých svojich, všetci majú rôzne podmienky dodávania tovaru, dopravu, atď, atď. Dôležité je vybrať si svoj sortiment. Časom aj tak zistíte, čo vo vašej prevádzke je “hitom” a ktorý druh sortimentu možno aj zrušíte. Všetko to musíte prispôsobiť svojim zákazníkom a nejakej tej svojej malej obchodníckej predtuche. Samozrejme s každou faktúrkou do obalu, pekne si ich potrieďte podľa mesiacov a šup s nimi už k vyššie spomínanej ekonómke (týmto tú našu superekonómku pozdravujem). Keďže sa bavíme o s.r.o., ste povinní viesť si podvojné účtovníctvo. Avšak buď si kúpite nelacný softvér a pôjdete na školenia a strávite pekné hodiny kým sa to naučíte, alebo to necháte na toho svojho odborníka a všetku zodpovednosť (samozrejme za poplatok) zvalíte na neho.

Samostatnou kapitolou je evidencia skladových zásob, pohyb surovín – príjem a výdaj. Skúste sa opýtať tak isto ekonómky, aj keď si myslím, že každý normálny človek vám toto odmietne robiť 😉 – je to dosť pracné, avšak potrebné. Aspoň si pekne krásne skontrolujete svojich zamestnancov.

Marketing

Toto je ďalšia kapitola sama o sebe, mnohí ľudia si o tom jednak napísali diplomové práce a jednak na tom vybudovali karíeru a veľmi veľa peňazí. Tak ako Henry Ford raz povedal: “Keby som mal 5 dolárov, tri by som dal do reklamy”.

Klasikou sú reklamné tabule, ktoré vám vaši dodávatelia nealko nápojov, či piva po nejakom trištvrte roku dennodenného prosíkania dajú. Keby som vedel, ako dlho budem niektoré veci pýtať, kúpil by som ich sám namiesto platieb mobilnému operátorovi. 🙂

Avšak ja ako človek Homo sapiens internetus som stavil dosť na internet. Webová stránka v tejto branži nie je až taká samozrejmosť, ako si možno mnohí z vás mysleli. A pre podobné typy podnikov neodporúčam v momentálnej situácii nič iné, ako niektorý zľavový portál. Ja som stavil na Zľavomat a myslím, že sa vyplatilo. Dotiahnutie 900 ľudí do malého podniku je krásne číslo a aj keby sa ani jeden nevrátil, povedomie o mene tam už je. Aj keď, mnoho tvári sa tam objavilo opäť, už ako klasicky platiaci zákazník a to hovorí za všetko (nižšie si to prečítate ešte raz, avšak spokojný zákazník sa stále vracia).

//

Je mnoho spôsobov reklamy a marketingu, nechám to na vás. Avšak to najlepšie, čo môže byť, ak si ľudia o vás v dobrom medzi sebou povedia a odporučia.

Kvalita

Kvalita je veľmi úzko spätá aj s tým, čo som napísal o odstavec vyššie. Nakoľko som skončil na TUKE Kvalitu produkcie nedalo mi nevypracovať aj dokumenty na riadenie kvality podľa normy ISO 9001. Toto je samozrejme dobrovoľná záležitosť, a ak by ste si to nechávali vypracovávať odbornou organizáciou a to nehovorím ešte o certifikácii, bolo by to pekne mastné. Preto pochybujem, že vôbec niektorý bar/kaviareň na Slovensku podobný certifikát vlastní (možno ak ide o veľkú spoločnosť vlastniacu väčšie množstvo prevádzok, tak snáď). Certifikát sme ani my nemali, avšak danou dokumentáciou sme sa snažili túto prevádzku riadiť a celkový popis daného systému na prevádzke nám veľmi pomohol. Zainteresovanie vedenia je veľmi dôležité. Je veľmi dobré, ak v hocijakom podniku máte systém, avšak keď je popísaný a každému členovi jasne vymedzený, je to úplne najlepšie. Samozrejme naopak, tam kde systém nie je, tak tam to ani jednoducho fungovať nemôže. Preto aj keď ste už “veľkí páni”, musíte si daným systémom prejsť od základov – nám trvalo minimálne pol roka, kým sme prišli k prvej čašníčke. Avšak o to lepšie sme vedeli, čo jednoducho zvládať môže/musí, resp. čo sa nedá…

Čo sa týka zamestnancov, legislatívu som rozobral vyššie, avšak ak ide o ľudí, pri poskytovaní služieb sú oni prvotný element vplývania na ľudí. Poviem to tak klasicky po slovensky, každý si na to urobí svoj vlastný názor – keď má zamestnanec v “pi”, tak aj ľudia budú mať v “pi” a jednoducho sa k vám nevrátia a vy prichádzate o peniaze. A keď sa opäť vrátime ku kvalite, tak iba spokojný zákazník sa vracia… Je veľmi potrebné, aby sa zamestnanci cítili byť nejako motivovaní, avšak o tom by bolo debré napísať ďalší článok. Vedenie ľudí nechám na vás – “nových šéfov” 🙂 Viac o čašníkoch si prečítajte nižšie v závere, kde nájdete 3 dostatočne zaujímavé odkazy…

Všetkým, ktorý sa rozhodnú podnikať odporúčam článok: Osem vecí, ktoré je potrebné vedieť pred začiatkom podnikania.

Záver

Je množstvo aspektov, ktoré ovplyvnia, či budete, alebo nebudete úspešní. A hlavne z maličkostí sa v dnešnej dobe skladá svet. Podnikať na Slovensku v “Gastronómii” (samozrejme neplatí pre podniky, ktoré sú pekne nastavené na pranie peňazí – toto je ďalšia iná téma) je v momentálnej dobe veľmi ťažká záležitosť, avšak aj tu platí, že ak máte svoj biznis dobre nastavený a splníte zákazníkom ich požiadavky, biznis určite pôjde. A najlepšie, ak tento svoj biznis budete brať ako koníček (ktorý okoreníte nejakým svojim nápadom a oslovíte zákazníkov “niečim novým”) a nie ako nutné zlo a budete chodiť po podniku ako nasratý prevádzkar so sekundovou ručičkou z hodiniek a vyhadzovať hostí, pretože už ste sa mali tri minúty pred telkou poškrabovať po… (každý si doplní po čom) 😀

A na záver pridám ešte pár linkom od Petra Handzuša, ktoré mi od neho vyskočili na jeho FB profile. A musím podotknúť, že ich obsah je veľmi pravdivý. Kiež by si ľudia z toho zobrali príklad:

Nám sa s kolegom začalo na začiatočnícke pomery dobre dariť. Všetky procesy sme stabilizovali, čím vlastne podnik začal pekne fungovať. Ja ako človek, ktorý sa rád posúva ďalej a najradšej niečo vytvára som svoj podiel vo firme svojmu kolegovi predal. Za viac ako rok a pol denno-dennej tvrdej driny som nabral veľa plnohodnotných skúseností a keď už pre nič iné, kvôli tomu by som do toho išiel opäť (a načapovanie piva kedzkoľvek keď dostanete chuť je tak isto veľká motivácia:))

Ak by niekto potreboval vypracované legislatívne postupy, projekt s rozpočtom, či dokumenty z tejto oblasti nech sa nebojí na mňa obrátiť, určite mu s tým pomôžem…

Veľa šťastia všetkým;)